هدف اصلی این تحقیق بررسی رابطه بین استراتژی کسب و کار و عملکرد در شرکتهای حوزه فناوری اطلاعات استان تهران می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان شرکتهای فناوری اطلاعات استان تهران به تعداد 120 نفر می باشد که به روش تصادفی انتخاب شدند.جهت سنجش استراتژی کسب و کار در شرکتهای حوزه فناوری اطلاعات، از پرسشنامه استراتژی کسب و کار گیلگئوس (2005) و جهت سنجش عملکرد سازمان در شرکتهای حوزه فناوری اطلاعات، پرسشنامه عملکرد سازمان مالتیک به کار گرفته شده است به منظور پاسخ به سؤالات تحقیق و تعمیم نتایج ازآمار استنباطی با روش همبستگی و تحلیل رگرسیون استفاده گردید. نتایج تحقیق حاکی از آن است که استراتژی کسب وکار یکی از عوامل مهم تأثیرگذار بر عملکرد سازمانی است به کارگیری استراتژی های کسب و کار، تاثیر به سزایی در عملکرد شرکتها دارد در واقع بین استراتژی کسب و کار و مولفه های آن (عوامل مدیریتی، عوامل مالی، عوامل بازاریابی) و عملکرد شرکتهای حوزه فناوری اطلاعات رابطه معنی داری وجود دارد.
فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
چکیده..................................................................................................... 1
فصل اول: کلیات پژوهش........................................................................ 2
1-1 مقدمه............................................................................................... 3
1-2 بیان مساله......................................................................................... 4
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق................................................................. 6
1-4- اهداف تحقیق................................................................................. 7
1-4-1- هدف اصلی................................................................................ 7
1-4-2- اهداف فرعی............................................................................... 7
1-5- سوالات خاص تحقیق...................................................................... 8
1-5-1- سوال اصلی................................................................................ 8
1-5-2- سوالات فرعی............................................................................. 8
1-5- فرضیه های تحقیق........................................................................... 8
1-5-1- فرضیه اصلی............................................................................... 8
1-5-2- فرضیه های فرعی........................................................................ 9
1-6-تعاریف مفهومی و عملیاتی................................................................ 9
1-6-1-تعاریف نظری.............................................................................. 9
1-6-2- تعاریف عملیاتی.......................................................................... 9
1-7- قلمرو تحقیق................................................................................. 10
1-7-1- قلمرو موضوعی........................................................................ 10
1-7-2 -قلمرو مکانی............................................................................. 10
1-7-3 -قلمرو زمانی.............................................................................. 10
فصل دوم: مبانی نظری پژوهش.............................................................. 11
2-1- استراتژی شرکت........................................................................... 12
2-1-1- تعاریف استراتژی...................................................................... 14
2-1- 2- تعریف استراتژی کسب و کار.................................................... 16
2-1- 3- رویکردهای استراتژی............................................................... 16
2-1- 4- ابعاد استراتژی کسب و کار........................................................ 18
2-1- 5- مدل های استراتژی................................................................... 19
2-1- 5-1- استراتژی خطی................................................................... 19
2-1- 5-2-استراتژی انطباقی................................................................... 20
2-1- 5-3- استراتژی تفسیری................................................................. 20
2-1-6- انواع استراتژی.......................................................................... 21
2-1-6-1- استراتژیهای اصلی............................................................... 21
2-1-6-2- استراتژیهای فرعی............................................................... 22
2-1-7- استراتژی کسب و کار پورتر....................................................... 25
2-1-7-1- راهبردهای تجاری در بازارهای رقابتی.................................... 27
2-1-7-1- 1- راهبرد تمایز پورتر............................................................ 27
2-1-7-1- 2- راهبرد رهبری هزینه......................................................... 30
2-1-7-1- 3- تمرکز............................................................................. 34
2-1-8- استراتژی کسب و کار مایلز و انسو.............................................. 35
2-1-9- نکات مهم در مورد استراتژیهای کسبوکار................................. 36
2-2- عملکرد سازمان............................................................................. 39
2-2-1- تعریف عملکرد......................................................................... 39
2-2-2- مهفوم عملکرد سازمان............................................................... 39
2-2-3-اهداف ارزیابی عملکرد................................................................ 40
2-2-4-مزایای سیستم ارزیابی عملکرد..................................................... 41
2-2-5-دلایل اصلی نیاز سازمانها به انجام ارزیابی عملکرد کارکنان............. 41
2-2-6-رویکردهای ارزیابی عملکرد........................................................ 42
2-2-7-روش های ارزیابی عملکرد.......................................................... 42
2-2-8- دیدگاهها.................................................................................. 44
2-2-9-فرایند ارزیابی عملکرد................................................................. 46
2-2-10- مدل ها و الگوهای سیستم ارزیابی عملکرد................................. 48
1- الگو فرآیند تحلیل سلسله مراتبی......................................................... 48
2- نظام مدیریت کیفیت ایزو.................................................................... 49
3- هرم عملکرد..................................................................................... 49
4-فرایند کسب و کار.............................................................................. 50
5-چارچوب مدوری و استیپل ................................................................. 51
6-روش تحلیل ذی نفعان ....................................................................... 52
7- نظام مدیریت بر مبنای هدف.............................................................. 53
8- نظام مدیریت کیفیت جامع.................................................................. 53
9-روش مالکوم بالدریج.......................................................................... 54
11- مدل تعالی سازمان........................................................................... 54
2-2-11- خطاهای بالقوه در سیستمهای ارزیابی عملکرد............................ 55
2-2-12- عوامل موثر بر اثربخشی نظام ارزیابی عملکرد............................. 55
2-3- پیشینه تحقیق................................................................................ 56
2-3-1- پیشینه داخلی............................................................................ 56
2-3-2- پیشینه خارجی.......................................................................... 60
2-4- مدل مفهومی تحقیق ..................................................................... 62
فصل سوم: روش تحقیق........................................................................ 64
3-1- مقدمه........................................................................................... 65
3-2- روش تحقیق................................................................................. 65
3-3- جامعه آماری................................................................................. 65
3-4-نمونه، روش نمونه گیری و حجم نمونه آماری تحقیق......................... 65
3-5- ابزار و شیوه گردآوری داده ها......................................................... 66
فصل چهارم: تجزیه وتحلیل داده ها........................................................ 68
4-1- مقدمه........................................................................................... 69
4-2-آمار توصیفی.................................................................................. 69
4-2-1- بررسی وضعیت جنسیت کارکنان................................................ 69
4-2-2- وضعیت سن کارکنان................................................................. 70
4-2-3- سابقه خدمت کارکنان................................................................ 71
4-2-4- بررسی وضعیت تحصیلات در کارکنان......................................... 72
4-3- آمار استنباطی................................................................................ 73
4-3-1- تحلیل ماهیت متغیرهای تحقیق و آزمون مورد استفاده.................... 73
4-3-2- نتایج تجزیه و تحلیل متغیرهای تحقیق......................................... 74
4-3-3- بررسی رابطه بین مولفههای استراتژی کسب و کار و عملکرد شرکت............................................................................................................ 75
4-3-4- بررسی تأثیر استراتژی کسب و کار بر عملکرد شرکت.................... 75
4-3-5- بررسی تأثیر مولفههای استراتژی کسب و کار بر عملکرد شرکت..... 76
4-3-5-1- تأثیر مؤلفه عوامل مدیریتی بر عملکرد شرکت........................... 76
4-3-5-2- تأثیر مؤلفه عوامل مالی بر عملکرد شرکت................................ 77
4-3-5-3- تأثیر مؤلفه عوامل بازاریابی بر عملکرد شرکت........................... 78
4-3-6- نتایج آزمون فرضیههای تحقیق................................................... 78
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری.............................................................. 82
5-1- مقدمه........................................................................................... 83
5-2- خلاصه نتایج تحقیق....................................................................... 83
5-3- مقایسه نتایج پژوهش با سایر تحقیقات............................................. 84
5-4-بحث و نتیجه گیری کلی................................................................. 85
5-5- محدودیت های تحقیق................................................................... 87
5-6- پیشنهادات.................................................................................... 88
5-6-1- پیشنهادات مبتنی بر فرضیه های تحقیق......................................... 88
5-6-2- پیشنهادهایی برای سایر محققین................................................... 88
لیست منابع............................................................................................ 90
الف) منابع فارسی................................................................................... 90
ب) منابع لاتین....................................................................................... 94